De woekerpolissen in Nederland
Een claim rond levensverzekeringen die ondertussen 30 jaar aansleept
Deel 1 – Allianz betaalt uit
De levensverzekering – een woekerpolis
Een woekerpolis is een levensverzekering waar een verzekeraar te hoge kosten op inhoudt. Hierdoor is er op de einddatum te weinig geld beschikbaar. De gevolgen zijn vaak ernstig. Een deel van de hypotheek kan niet worden afgelost of je pensioen valt veel lager uit dan verwacht.
Vanaf 1993 verkochten verzekeraars in Nederland 7 miljoen beleggingsverzekeringen met een totale waarde van €100 miljard. Bij de verkoop werden prachtige rendementen voorgespiegeld, maar in werkelijkheid ging een groot deel op aan kosten. Intussen maakten verzekeraars en tussenpersonen enorme woekerwinsten. Vandaar de naam woekerpolis.
Massaclaim
Al jarenlang lopen er procedures om dit onrecht recht te zetten. Langzaam maar zeker sluit het net zich rondom de verzekeraars. De inzet is een fatsoenlijke compensatieregeling. Diverse organisatie verzamelen de gegevens van gedupeerden en onderhandelen met verschillende verzekeraars over een compensatieregeling. Nog steeds zijn verzekeraars niet erg duidelijk over de kosten die ze inhouden op kapitaalverzekeringen.
De Consumentenbond wil dat de politiek ingrijpt en verzekeraars verplicht om alle kosten in beeld te brengen op een duidelijk jaaroverzicht. De Consumentenbond startte daarvoor samen met Consumentenclaim, de Vereniging Woekerpolis.nl en de Stichting Woekerpolisproces een burgerinitiatief. 52.000 consumenten ondertekenden het initiatief, waarmee het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer kwam te staan.
Allianz betaalt uit
In 2021 was er al goed nieuws. Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99% van de consumenten ging akkoord met de schikkingsregeling.
De Consumentenbond en Allianz werden het eens over een tegemoetkomingsregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen van Allianz en haar rechtsvoorgangers Abbey Leven, FinLife, Royal Nederland Levensverzekering, Universal Leven en Zwolsche Algemeene. De vergoeding bedraagt minimaal €500 per polishouder en kan in een enkel geval oplopen tot tienduizenden euro’s.
Voorbeeld volgen
De Consumentenbond is blij dat de zaak nu definitief is afgesloten en roept andere verzekeraars op het voorbeeld van Allianz te volgen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het woekerpolisdossier is ontzettend taai en sleept al jaren, maar langzaam maar zeker krijgen consumenten steeds vaker waar ze recht op hebben.
Soms via een gunstige uitspraak van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Soms via een regeling als deze. Het wordt tijd dat andere verzekeraars die woekerpolissen verkochten, zoals Nationale-Nederlanden en ASR, hun verantwoordelijkheid nemen en ook hun klanten gaan compenseren.’